Support: 56 657 71 78

4 dobre rady i 2 must-have dla e-commerce przed #blackfriday

Poradniki
blackfriday
ecommerce
infrastruktura IT

Czarny Piątek wpisał się już na stałe do polskiego kalendarza e-commerce. Z roku na rok rośnie liczba sklepów przygotowujących na ten dzień specjalne promocje. W szczególności wiodą w tym prym sklepy internetowe. Tradycyjny handel próbuje im wtórować, ale daleko nam jeszcze do scen, które oglądamy w relacjach zza oceanu.

Dla wszystkich właścicieli sklepów internetowych szykujących się do tego “święta zakupów” przygotowaliśmy listę rzeczy, które warto uwzględnić przed słynnym Black Friday.

Spis treści

1. Przemyśl strategię cenową 

Każdego roku rośnie odsetek sklepów, które na Czarny Piątek przygotowują specjalne promocje. Niestety wraz z poszerzaniem się ich listy, rośnie również liczba tych, w których cała impreza wydaje się być robiona na zasadzie, “wszyscy robią, nie będziemy gorsi” 

Dlaczego tak się dzieje? Przyczyny są różne: z jednej strony w niektórych branżach impulsywne zakupy to po prostu rzadkość, z drugiej – jeśli robimy bardzo małe przeceny na drogie produkty, raczej nikt nie pomyśli, że to niepowtarzalna okazja. 

Takie podejście nie tylko nie spowoduje wzrostu transakcji w Black Friday, ale również może sprawić, że zwabiony reklamą klient poczuje się oszukany i zapamięta nazwę sklepu, bądź firmy. Chcąc w późniejszym terminie dokonać zakupów (za pełną cenę) nie weźmie takiego miejsca pod uwagę. Jak temu zaradzić? Spójrz na przygotowane ceny okiem klienta i pomyśl czy Ty jako kupujący dałbyś się skusić przygotowanymi “okazjami”. Jeśli nie pamiętaj, Czarny Piątek nie jest świętem obowiązkowym. 

2. Oceń możliwości Twojego marketingu

Zrobić to samemu, czy poprosić o pomoc agencję? To pytanie zaprząta głowę niejednemu właścicielowi małego lub średniego sklepu internetowego. Wsparcie zewnętrzne to koszty, a przecież właściwie każdy potrafi wrzucić post na Facebooka, co nie? Właściwie to nie. 

Czasy, kiedy marketing hulał tylko i wyłącznie na kreatywności bezpowrotnie minęły, zwiększył się również próg wejścia i skomplikowanie narzędzi. Nie można zapominać też o RODO i płynących z niego wytycznych co do komunikacji z naszą bazą klientów. Słowem, jest tego sporo.

Jeśli nie czujesz się na siłach, skorzystaj z oferty którejś z wielu agencji zajmujących się e-commerce – profesjonaliści zaplanują dla Ciebie zarówno działania przed, w trakcie, jak i po Czarnym Piątku. Jeżeli zdecydujesz się na samodzielne przygotowanie akcji promocyjnej przemyśl ją bardzo dokładnie, tak by Twoje działania nie trafiły do zestawień anty-przykładów marketingu, które co roku pojawiają się na portalach branżowych. 

3. Zadbaj o jakość obsługi klienta

Wzmożony ruch w sklepie internetowym łączy się z większą liczbą zapytań od klientów. Niezależnie od ich rodzaju, każde powinno być obsłużone z jednakową pieczołowitością, a przede wszystkim tak szybko, jak to możliwe. 

Jeszcze przed rozpoczęciem działań w ramach Black Friday sprawdź, jak to zagadnienie wygląda u Ciebie. Ile czasu trwa przeciętna odpowiedź na pytanie klienta? Czy ci, którzy pytają, zostają później Twoimi klientami? A może odchodzą zmęczeni czekaniem na odpowiedź?

Jeśli masz pracowników, porozmawiaj z nimi i ustal, kto będzie odpowiedzialny za komunikację z klientami podczas Czarnego Piątku, ustalcie też wspólnie ile dajecie sobie czasu na odpowiedź. Nie zapominajcie również o komentarzach pod postami w mediach społecznościowych – klienci często zadają pytania w ten właśnie sposób. Jeśli pracujesz sam, no cóż, tego dnia będziesz potrzebować tylu rąk ile miała indyjska bogini Kali, żeby żadnej wiadomości nie pozostawić bez odpowiedzi. 

4. Upewnij się, że Twój sklep jest czytelny 

Każdy, kto chociaż raz był w supermarkecie wie, że bardzo często takie miejsca są zaprojektowane tak, żebyśmy wchodząc po podstawowe zakupy jak chleb czy mleko musieli przejść przez wiele różnych działów i półek. Zwiększa to prawdopodobieństwo wypełnienia przez nas koszyka produktami, których właściwie nie potrzebujemy, ale kupimy je “przy okazji”. 

Ta zasada nie sprawdzi się jednak w przypadku sklepów internetowych – tutaj ścieżka nie tylko musi być prosta, ale również intuicyjna. Najlepsze okazje musimy wyciągnąć na sam front strony, żeby klient od razu je widział. Kafle, slidery z najciekawszymi promocjami, etykiety w poszczególnych kategoriach, a być może okolicznościowy hashtag zaimplementowany w wyszukiwarce – możliwości jest wiele.  

To jednak nie wszystko. Zanim wprowadzisz ww. elementy warto sprawdzić, czy nawigacja w Twoim sklepie jest czytelna dla klienta. Pewność co do tego elementu przyda się nie tylko w Black Friday, ale również przez resztę roku. Symptomem świadczącym o brakach w użyteczności sklepu może być np. wysoki współczynnik odrzuceń z reklam kierowanych na konkretne kategorie produktów. Jeśli nie jesteś w stanie sam ocenić, czy Twój sklep jest prosty w użytkowaniu, zleć takie badanie, a przynajmniej posadź kilku znajomych przed komputerem z listą rzeczy, które mają kupić. Zmierz czas, a potem poproś ich o feedback, najlepiej zadając konkretne pytania.

5. Sprawdź infrastrukturę IT

“Dziwne, u mnie działa” – ten żart, choć z solidną brodą, jakby młodnieje przed każdym dniem czy okresem wzmożonego ruchu w sklepach internetowych. Wydajesz masę pieniędzy na reklamy, przygotowujesz naprawdę sensowną kampanię, słupki w Analytics rosną, Ty popijasz kawę. Nagle bum i czarny ekran… 

Dzwonisz do swojego informatyka. Telefon wyłączony, w sumie racja, jest piątek 17:55. Cóż, Black Friday dla Ciebie się już skończył. Nowoczesna infrastruktura IT to nie tylko serwer, ale również masa urządzeń dookoła niego, odpowiadających za ciągłość dostarczania i przesyłania danych, utrzymywania odpowiedniej temperatury sprzętu czy też analizowania jego stanu. Znasz się na tym? Jesteś w stanie zapewnić swojej infrastrukturze ciągły nadzór? Jeśli na przynajmniej jedno z tych pytań odpowiedziałeś przecząco, warto zastanowić się nad serwerem dedykowanym lub kolokacją, czyli umieszczeniem Twojego sprzętu w Data Center. 

A czy to nie będzie zbyt drogie jak na mały biznes? Niekoniecznie. Jeśli policzymy całościowo koszty samodzielnego administrowania serwerem, dodamy do tego prąd oraz  hałas generowany przez urządzenie okaże się, że dedykowany serwer w Data Center to spora oszczędność. Poza tym każde Data Center oferuje serwery w różnych konfiguracjach, dla różnego rodzaju odbiorców, więc z pewnością zaproponują Ci coś odpowiedniego. 

Dodatkowo, w Data Center specjaliści czuwają 24/7/365 (a w lata przestępne 366). Awaria, którą zgłosisz, będzie usunięta najszybciej jak to jest możliwe, Ty wrócisz do rosnących słupków, a Twój informatyk będzie mógł wypoczywać w spokoju. 

6. Upewnij się co do przepustowości swojego łącza 

Ten punkt bezpośrednio łączy się z poprzednim, bowiem przepustowość i szybkość działania sieci jest jednym z elementów infrastruktury IT w każdym e-commerce. Można zaryzykować stwierdzenie, że wręcz najważniejszym, szczególnie w czasie, kiedy spodziewamy się intensywnego wzrostu ruchu na stronie. A co się stanie, kiedy przepustowość naszego łącza okaże się zbyt niska? Żeby opisać to w miarę obrazowo powiedzmy, że jeśli się przytka, zacznie odrzucać kolejnych klientów. 

Jak temu zaradzić? Najprościej jest sprawdzić, jaką przepustowość oferuje nasz dostawca infrastruktury IT, a w przypadku posiadania serwera w domu – dostawca internetu. Ważne jest również oszacowanie, ile z wykupionego transferu zużywamy – dla przykładu, jeśli mamy łącze 100 Mb/s, a średnio zużywany 70 Mb/s, to może się okazać, że w Black Friday może nam go zabraknąć. Sprawdźmy też, czy w przypadku wzmożonego ruchu możemy liczyć na szybkie zwiększenie przepustowości.

Podsumujmy nasze wskazówki dot. #blackfriday:

  1. Przemyśl strategię cenową
  2. Oceń możliwości Twojego marketingu
  3. Zadbaj o jakość obsługi klienta
  4. Upewnij się, że Twój sklep jest czytelny 
  5. Sprawdź infrastrukturę IT
  6. Upewnij się co do przepustowości swojego łącza 

Mamy świadomość, że te porady nie wyczerpują całego zagadnienia, stanowią raczej pewne punkty zaczepienia, które warto przemyśleć bądź sprawdzić przygotowując swój e-commerce do Czarnego Piątku i Cyber Monday.

Uwaga – mamy prezent dla naszych klientów!

Wśród naszych klientów mamy wiele e-commerce’ów, zarówno tych większych, jak i mniejszych. Niezależnie od skali biznesu, każdy z nich ma zapewnioną indywidualną obsługę i pomoc w każdej sytuacji. W tym roku postanowiliśmy wspomóc je jeszcze bardziej:

Każdemu klientowi, który zgłosi takie zapotrzebowanie, w dniach 28.11 do 03.12 powiększymy za darmo przepustowość łącza aż 10-krotnie, ze 100 Mb/s do 1 Gb/s. Mamy nadzieję, że w ten sposób pomożemy naszym Przyjaciołom z branży e-commerce gładko przejść przez Czarny Piątek!

Data Space kontakt@dataspace.pl Naszą misją jest być najlepszym wyborem dla firm, które muszą być online bez względu na wszystko, przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Dostarczamy im platformę składającą się z najbardziej zaawansowanych rozwiązań z zakresu infrastruktury IT.
Newsy
Super-szybkie dyski NVMe na stałe w ofercie Data Space
Newsy
Epyc(ka) moc od AMD w naszym nowym serwerze dedykowanym