Support: 56 657 71 78

Ecommerce nie pęka przed Black Friday

Poradniki
blackfriday
ecommerce
środowisko IT

Jak co roku, ostatni piątek listopada upłynie nam pod znakiem zwiększonego popytu na różnorakie przecenione dobra. Tradycja Czarnego Piątku przyszła do nas zza Oceanu i z roku na rok zwiększa swój zasięg. Jednak ten Black Friday będzie się różnił od poprzednich a wszystko za sprawą #COVID19. Sprawdźmy więc, co się zmieniło i jak możemy do tego przygotować nasze sklepy internetowe.

Jest tak samo, ale w zasadzie wszystko na odwrót, ale… nie w Polsce. Czarny Piątek, jako dzień wielkich wyprzedaży, kojarzy nam się przede wszystkim z telewizyjnych obrazów, kiedy tłumy szturmują sklepy. Black Friday w Stanach Zjednoczonych to również gigantyczne przeceny, nierzadko sięgające 70-80%. W Polsce wygląda to nieco skromniej, a z pewnością daleko nam do dantejskich scen dziejących się w sklepach w USA.

Black Friday a e-biznes w Polsce

W naszym kraju w zasadzie cały Black Friday przeniósł się do internetu, podobnie jak dzień darmowej wysyłki. Ten rok może być dla e-sklepów szczególnie mocny szczególnie w kontekście zamknięcia galerii handlowych z powodu epidemii COVID-19. Ruch na stronach www sklepów powinien być bardzo wysoki a może wręcz rekordowy. Tymczasem przyjrzyjmy się wykresom aktywności na serwerach naszych klientów e-commerce podczas Black Friday 2019. 

Mocne wzrosty ruchu widać przez praktycznie cały tydzień poprzedzający Czarny Piątek, jak i kilka dni po nim aż do Cyber Monday, w którym tradycyjnie wyprzedawana jest elektronika i nowoczesne technologie.

Jak już wspomnieliśmy, polski Czarny Piątek jest wyjątkowy z dwóch powodów. Po pierwsze, w zasadzie w całości przeniósł się do internetu, a po drugie, obniżki sięgają zwykle maksymalnie 50%.

Nie przeszkadza to jednak w mocnej akcji marketingowej, która zaczyna się najczęściej już na przełomie października i listopada. Trwa aż do samego dnia wyprzedaży, który zwykle traktowany jest jako jej finał.

Jak przygotować sklep internetowy na szturm Klientów podczas Black Friday?

W zeszłym roku mieliśmy dla Was garść porad, jak przygotować swój biznes do e-commerce. W tym roku proponujemy Wam szybką checklistę, którą możecie sprawdzić z dostawcą swoich usług hostingowych. Jeżeli na większość pytań odpowiecie “tak”, możecie spać spokojnie i przygotowywać dodatkowe przegródki w kasie na napływ gotówki. Jeżeli nie, może czas pomyśleć o zmianie dostawcy? 

Load balancer 

Jeżeli Twoja infrastruktura jest współdzielona (hosting lub serwer wirtualny) warto sprawdzić, czy ma do dyspozycji load balancer. Jest to urządzenie, które w przypadku wzmożonego ruchu i tym samym spowolnienia serwerów powoduje przekierowanie części tego traffic-u na inne zasoby.
W praktyce znaczy to tyle, że jeżeli masz na pokładzie taką funkcjonalność, nie musisz się martwić o to, że wzmożone zainteresowanie ofertą sklepu przełoży się na szybkość jego działania, a tym samym na ilość zamówień od Klientów.

SLA

Dla wielu właścicieli sklepów internetowych ten termin jest nadal zagadkowy. SLA w zależności od swojej wartości pokazuje nam, jak wygląda dostępność serwerów. Najczęściej prezentujemy ją w formie procentowej. Dla przykładu, wartość na poziomie 99,99% oznacza, że maksymalna niedostępność serwera wynosi 4 minuty i 22 sekundy w skali miesiąca. Warto zaznaczyć, że nie jest to najwyższa wartość, którą możemy otrzymać w Data Center. 

Dlaczego jest to takie ważne? Przykładowo 7 minut niedostępności dziennie, wydaje się pozornie niezbyt wysoką wartością. Warto jednak wiedzieć, że rocznie przekłada się to na prawie dwa dni braku naszej strony w sieci. A co jeśli zdarzy się ona w Black Friday? 

Pomoc techniczna 

Awarie się zdarzają i warto o tym pamiętać. Czasami powstają one wskutek działania Klienta, kiedy indziej dostawcy. Jednak w momencie, kiedy coś nam nie działa, nie czas szukać winnych, a pomocy. Wykwalifikowana, działająca 24/7/365 pomoc techniczna jest w takim przypadku niezbędna. Ważne też, żeby te wartości nie były deklaratywne, a odnosiły się do rzeczywistości.
Na odpowiedź o podjęciu Twojego zgłoszenia powinieneś czekać maksymalnie 10 minut, nie odnosi się to jednak do samego rozwiązania problemu, ponieważ to zależy w dużej mierze od stopnia jego skomplikowania.

Przepustowość sieci

Zagadnienie rozwinęliśmy szerzej w niedawnym wpisie na temat wpływu przepustowości łącza na sprzedaż w sklepie internetowym. Jest to jeden z ważniejszych, jeśli nie najważniejszy element, który należy sprawdzić, zanim zaczniemy przygotowywać promocje na Czarny Piątek. Jak przepustowość łącza wpływa na naszą sprzedaż?
Współczesny konsument nie lubi czekać, jeśli strona ładuje się powyżej 3 sekund, pojawia się zniechęcenia, a klient przekłada czas pojawienia się strony na to, jak zostanie później obsłużony. Można to zobaczyć na wykresie z raportu Google i Deloitte, który dotyczył zachowań konsumentów w sklepach internetowych. Warto zdać sobie sprawę, że dla sklepu ładującego się 4-5 sekund współczynnik odejścia klienta wzrasta aż o 90%. Za te sekundy odpowiada właśnie przepustowość łącza.

 

Nie umiesz ocenić infrastruktury swojego e-sklepu? Pomożemy!

Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy potrafi w prawidłowy sposób ocenić możliwości swojej konfiguracji, dlatego przed Czarnym Piątkiem zapraszamy wszystkie e-sklepy na darmowe konsultacje z naszymi technikami, którzy podpowiedzą, co warto poprawić lub zmienić.

Dodatkowo podobnie jak w zeszłym roku, dla wszystkich sklepów internetowych znajdujących się pod naszymi skrzydłami powiększymy za darmo przepustowość łącza 2-krotnie do 1 Gbit/s w dniach 23.11 – 02.12.2020.

Mamy nadzieję, że ten mały prezent pomoże w przejściu suchą nogą przez zakupową burzę Czarnego Piątku.

Data Space kontakt@dataspace.pl Naszą misją jest być najlepszym wyborem dla firm, które muszą być online bez względu na wszystko, przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Dostarczamy im platformę składającą się z najbardziej zaawansowanych rozwiązań z zakresu infrastruktury IT.
Poradniki
Jak przepustowość łącza zwiększa sprzedaż w sklepie internetowym?
Case study
AMD EPYC w serwerze do obsługi hostów głosowych - case study Vee SA