Support: 56 657 71 78

Pierwszy serwer do małej firmy – jak wybrać najlepszy?

Poradniki
Customer Service
poradnik
serwery dedykowane

Transformacja cyfrowa w firmach przyspiesza, co wymuszają otaczające nas restrykcje sanitarne. Wiele przedsiębiorstw rozsiada się coraz wygodniej w domowych zaciszach na home office i digitalizuje swoje zasoby w chmurze. Tym samym, przed sporym segmentem rynku znanym pod akronimem SOHO rysuje się konieczność budowy środowiska IT, które poradzi sobie ze zwiększonym zapotrzebowaniem na moc obliczeniową. To dobry moment na pierwszy serwer do naszej firmy.

Nowa normalność i cyfrowa transformacja – te dwa słowa słyszymy w większości wywiadów z CEO dużych firm przeprowadzanych w ostatnim półroczu. Błyskawiczna digitalizacja stała się faktem,a tradycyjne kanały sprzedaży ustępują pola tym internetowym. Najwięksi gracze notują w nich wzrosty rzędu kilkuset procent.

Duże firmy to jednak nie wszystko, gdyż trzon gospodarki to przede wszystkim małe i mikrofirmy, zatrudniające po kilku pracowników. Dla nich obecna sytuacja jest znacznie trudniejsza. Pomimo swojej elastyczności, bardzo rzadko mają one przygotowane plany na ewentualne sytuacje kryzysowe. To właśnie firmy z tego sektora stanęły przed największym wyzwaniem szybkiego przejścia do działalności i pracy online.

Mała infrastruktura IT to małe wymagania? 

Wydaje się, że w przypadku mniejszej firmy wymagania są również odpowiednio skalowane. Oczywiście, środowisko tego typu nie będzie tak obszerne jak dla wielkiej korporacji. Jednak zagadnienia takie jak bezpieczeństwo czy obsługa 24/7/365 są niezmienne. Małe firmy stanowią ponad 90% polskiego rynku. segment, który najmocniej cierpi przez lockdown i brak możliwości dystrybucji towarów i usług.

Mniejsze biznesy, potrzebują o wiele większej uwagi niż klienci z segmentu dużych firm. Szczególnie jeśli chodzi o pierwszy serwer. Bardzo często potrzebują pomocy na każdym etapie procesu obsługi, od rozpoznania potrzeb i identyfikacji możliwości, poprzez wybór środowiska IT aż po obsługę posprzedażową, czyli konfigurację i ewentualne rozszerzenia. Sprawdźmy więc, jak wybrać dostawcę oraz rozwiązanie technologiczne w sposób, który rzeczywiście rozwiąże nasze problemy, a przy okazji nie wydrenuje kieszeni.

Wybierz dostawcę IT w 4 prostych krokach

Wybór odpowiedniego dostawcy dla usług jest najważniejszą decyzją, która źle podjęta może nam przysporzyć sporo kłopotów. Nie pomaga fakt, że internet pełen jest reklam, w których przewijają się takie słowa jak serwery, VPS-y, hostingi, ochrona anty-DDoS itp. 

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sprzedażą towarów/usług w sieci, hasła te mogą być dla Ciebie nie tylko niezrozumiałe, ale również wprowadzić w błąd co do zawartości i zastosowań wybranego rozwiązania. Jak w takim razie podjąć prawidłową decyzję? Warto zacząć od czterech prostych zasad.

Przemyśl swoje potrzeby 

Być może ktoś się oburzy i powie, “Hej, przecież to oczywiste.” Patrząc przez pryzmat naszych doświadczeń związanych z budowaniem środowisk IT, możemy z pełną odpowiedzialnością powiedzieć: nie zawsze. Wiele osób, zachęconych przeczytanymi statystykami lub podejmujących decyzję pod wpływem impulsu, kupuje rozwiązania na szybko. Nie dość, że w ten sposób przepłacają, to jeszcze po czasie okazuje się, że pierwszy serwer, który wybrali, zupełnie nie przystaje do charakteru ich działalności. 

W określaniu swoich potrzeb nie chodzi o to, żeby przychodzić z gotowymi rozwiązaniami czy technologiami. Warto jednak umieć odpowiedzieć na pytania dotyczące m.in. liczby klientów, pracowników, kont mailowych czy sposobu pracy (stacjonarny, zdalny, rozproszony itp.). To pomoże konsultantowi dobrać odpowiedni pierwszy serwer dla Twojej firmy.

Nie bój się pytać  

Część firm umożliwia darmowe konsultacje przedsprzedażowe, podczas których technicy odpowiadają na pytania oraz pomagają w doborze odpowiedniego rozwiązania. Zwykle jest to półgodzinna rozmowa, na którą warto się przygotować, by konsultanci nie musieli wyciągać z nas informacji siłą. 

Jest to rozwiązanie szczególnie korzystne dla organizacji, które przeprowadzają swoją pierwszą digitalizację. Samemu bardzo trudno jest znaleźć odpowiednie rozwiązanie, a tym bardziej właściwie je zoptymalizować. Konsultacje nie tylko pomogą nam wybrać najlepszą technologię, ale również oprowadzą krótko po wszystkich możliwościach. Czasami nawet wskażą promocje, dzięki którym zapłacimy mniej. 

Pamiętaj o RODO

Większość polskich przedsiębiorców doskonale wie, jak trudne jest prowadzenie biznesu, szczególnie jeśli chodzi o zmieniające się przepisy. W przypadku firm działających w internecie, zwłaszcza wśród wrażliwych branż, jest to również skodyfikowane. Najprostszym przykładem będzie tutaj RODO i ochrona danych osobowych. Z pewnością słyszeliście o kłopotach dużych sklepów internetowych. Przez wady i słabe punkty swoich środowisk IT były zmuszone do płacenia wysokich kar z powodu wycieku danych klientów.

Jeśli chcecie tego uniknąć, warto dokładnie sprawdzić dostawcę, któremu chcemy powierzyć nasz sklep/biznes. W szczególności zajrzyjcie do zakładki Klienci — im więcej jest w niej znanych i dużych podmiotów, najlepiej popartych opisem działań przygotowanych przez dostawcę. Tym większa jest szansa na bezproblemowe przeprowadzenie również Waszego projektu. 

Pierwsze wrażenie

Może się to komuś wydać dziwne, ale bardzo ważną składową naszej decyzji powinno być wrażenie, które zrobiła na nas firma podczas pierwszego kontaktu.   Warto się zastanowić, czy pracownicy, którzy się z nami komunikowali, potrafili wyjaśnić nam rzeczy, o które pytaliśmy. Czy podczas procesu czuliśmy się odpowiednio zaopiekowani, a nawet ile musieliśmy czekać na przesłanie wyceny.

Dlaczego jest to ważne? Przede wszystkim pokazuje nam kulturę organizacyjną i sposób działania danego dostawcy. Sposób w jaki zostaliśmy obsłużeni, nie będąc jeszcze klientem, jest prognozą na dalszą współpracę. Jeżeli na odpowiedź czekaliśmy bardzo długo, nie ma się co łudzić, że po podpisaniu umowy się to polepszy. 

Znamy wymagania – co dalej? 

Jeżeli mamy już odpowiedzi na powyższe pytania, warto złożyć sobie w całość nasz pierwszy serwer. Pomyślmy o zaletach poszczególnych rozwiązań, profesjonalizmie oferentów i kosztach, które będziemy musieli ponieść. Jest to szczególnie ważne w przypadku, kiedy nie mamy w swojej firmie działu IT i decyzję będziemy musieli podjąć sami. Najlepiej też nie pomijać żadnego z elementów z powyższej listy. W naszym mniemaniu są one niezbędne, szczególnie dla osób, które po raz pierwszy przenoszą firmę do internetu.

Data Space kontakt@dataspace.pl Naszą misją jest być najlepszym wyborem dla firm, które muszą być online bez względu na wszystko, przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Dostarczamy im platformę składającą się z najbardziej zaawansowanych rozwiązań z zakresu infrastruktury IT.
Case study
AMD EPYC w serwerze do obsługi hostów głosowych - case study Vee SA
Case study
Środowisko IT do monitorowania Ziemi - case study Europejska Agencja Kosmiczna