Gdzieś w zamierzchłych, starożytnych czasach żył król Adminus Pierwszy, który na wszystkie prośby swych poddanych odpowiadał gromkim „U mnie działa”. Do dziś uznawany jest za przodka i patrona administratorów systemów informatycznych.
Spis treści
A tak poważnie, System Administrator, bo o nim mowa, takich słów już dzisiaj nie używa, a sami jako firma stawiamy sobie za punkt honoru nigdy nie zostawiać klienta na lodzie. Panie i Panowie, witamy po drugiej stronie kabla i zapraszamy do zapoznania się z administratorami systemów w Data Space.
Obowiązki i zadania System Administratora
Administrator systemów wiele ma imion. Nie można jasno określić tego, czym się zajmuje, gdyż praktycznie w każdej instytucji odpowiedzialny jest za coś innego. Może odpowiadać za bazy danych, działanie całej chmury, dedykowany system IT w urzędzie czy infrastrukturę informatyczną w szpitalu. Pomimo tych, jak by się mogło wydawać skrajnych zakresów obowiązków, wszystkich administratorów łączy garść uogólnionych zadań:
Odpowiedzialność za poprawne działania administrowanego systemu
- Optymalizacja wydajności
- Wykonywanie kopii zapasowych
- Zapewnienie ciągłości działania
- Stały monitoring usług
Wsparcie użytkowników (pracowników i klientów)
- Tworzenie nowych użytkowników
- Nadawanie uprawnień w myśli polityki firmy
- Rozwiązywanie zgłaszanych problemów (ticketów)
Rozwój systemów
- Utrzymywanie w najnowszej lub odpowiedniej wersji systemu
- Ciągła optymalizacja, rozwój, optymalizacja i automatyzacja
- Integracja systemów w dążeniu do centralizacji (klastry bazodanowe, ERP)
Utrzymanie
- Prowadzenie bieżącej dokumentacji wdrażanych przez siebie rozwiązań
- Sporządzanie procedur dotyczących działań na systemach
- Śledzenie trendów i nowinek technologicznych pozwalających ulepszyć środowisko
System Administrator w Data Space
Z racji specyfiki działalności naszej firmy, administratorzy mają pod opieką sporą ilość systemów. Świadczymy usługi Centrum Danych – serwery dedykowane, kolokacja, chmura prywatna, hybrydowa i inne, powiązane z nimi rozwiązania . Patrząc na ilość oferowanych usług można łatwo dojść do wniosku, że nasi administratorzy mają szeroką wiedzę o wielu systemach informatycznych. Pracując w Data Center nie można skupić się na jednym konkretnym systemie, gdyż nie daje to pełnego poglądu na sytuację.
Mówi się, że w prawidłowym trybie pracy firmy administrator jest niewidoczny dla reszty pracowników – świadczy to o tym, że wszystko działa jak należy. Jeżeli tak jest, to oznacza, że dobrze wykonuje swoje obowiązki. Ten skrót myślowy jest lekkim nadużyciem i opisuje właściwie jedynie niewielki wycinek codziennego poletka, z którym zmaga się admin.
Dla przykładu, poniżej cytat opisujący dzień z życia jednego z adminów:
„Postaram się przybliżyć na kilku przykładach z dnia codziennego jak ciekawą i wymagającą sporej kreatywności i komunikatywności jest ta praca. Trudno już sprowadzić ją do obrazka osobnika z słuchawkami na uszach, siedzącego w mrocznym pomieszczeniu, wpatrzonego w jasny prostokąt. O ile nie dzieje się nic niestandardowego, dzień rozpoczynam od kubka mocnej kawy i omówienia zadań i problemów z kolegami z zespołu.
Już wtedy zazwyczaj spływają pierwsze tickety z jak i spoza organizacji – obsługa kont pocztowych, rekonfiguracja serwera www czy zapytania od klientów dotyczące zmian w obsługiwanym środowisku. Te tematy nie zabierają zazwyczaj zbyt wiele czasu, a poza umiejętnościami technicznymi przydają się też te interpersonalne, które przy ich odpowiednim wykorzystaniu znacznie ułatwiają osiągnięcie wspólnego celu.
W międzyczasie sprawdzam pracę systemów, którymi się zajmuję: SAN, backupy, środowiska wirtualizacyjne, systemy ochrony i monitoringu. Jeśli na tym froncie wszystko jest okej, płynnie przechodzę do zaplanowanych na dłuższy czas zadań, takich jak migracje środowisk na inne platformy, migracje danych, przygotowywanie nowych usług i planowanie kolejnych potrzebnych zmian.
Podstawą dla tych zadań jest odpowiednie przygotowanie, czyli m.in. omówienie problemu w zespole, projekt nowego rozwiązania i przewidzenie ewentualnych problemów, dotyczących np. danej architektury czy wydajności. Następnym etapem takich prac może być fizyczne i logiczne połączenie przeznaczonych do nich urządzeń, instalacja i konfiguracja oprogramowania, wykonanie testów funkcjonalnych i wydajnościowych, i w końcu wdrożenie rozwiązania do produkcji.
O 13 mam konferencję telefoniczną z jednym z naszych klientów, który chciałby omówić wykorzystanie w jego środowisku jednego z naszych rozwiązań ochrony aplikacyjnej. W trakcie rozmowy okazuje się, że istniejąca usługa musi być delikatnie zmieniona pod kątem wykorzystania jej przez klienta.
Umawiamy się na przygotowanie i przetestowanie rozwiązania, ustalamy terminy. Zgłoszenia jednak nie przestały spływać od rana, więc siadam do problemu zgłoszonego przez klienta: po migracji maszyny wirtualnej na innego hosta w klastrze są problemy z wydajnością. Sprawdzam: ze sprzętem wszystko okej, sieciowo wygląda nie najgorzej, host nie jest przeciążony. Szukam dalej, brnę przez logi i mam: desynchronizacja czasu na serwerze – 20 sekund.
Usługa NTP podniesiona, synchronizacja, problem rozwiązany. Wracam do swoich spraw, odpalam migrację dysków między macierzami i zabieram się za testy nowego WAF-a oraz uzupełniam dokumentację nadzorowanych systemów.
Tak mniej więcej to wygląda. Nie zdarzyło się jeszcze, żeby kolejny dzień był podobny do poprzedniego”.
Ciekawostki
- Dość popularnym stwierdzeniem jest to, że dobry administrator to leniwy administrator. Dlaczego? Dlatego, że wszystkie swoje systemy ma pod kontrolą, ma do nich sporządzoną dokumentację oraz procedury i jest w stanie przekazać część obowiązków komuś młodszemu stażem, np. juniorowi.
- Najtrudniejszym i najbardziej czasochłonnym zadaniem w rozwiązywaniu ticketu przez sysadmina jest rozpoznanie, o co chodzi człowiekowi po drugiej stronie kabla. Dokładny opis problemu, jego objawy, jakiś adres IP to klucz do uzyskania szybkiej odpowiedzi – obie strony nie tracą wtedy czasu na ustaleniu problemu.