Czy outsourcing infrastruktury IT jest w ogóle możliwy?

infrastruktura IT
Krzysztof Surgut
20.11.2017 Krzysztof Surgut

Zanim odpowie się na tytułowe pytanie, warto zdefiniować pojęcie, czym jest infrastruktura IT. Nie ma precyzyjnej definicji, która objęłaby wszystkie aspekty tego pojęcia. Ogólnie można przyjąć, że pod tym pojęciem kryje się kompleksowe rozwiązanie informatyczne, obejmujące sprzęt i oprogramowanie, które wspomaga przedsiębiorstwo w jego działalności, wraz z procesami wsparcia w implementacji i działaniu.

W skład infrastruktury IT wchodzić mogą takie elementy jak lokalna sieć komputerowa (LAN), serwery, oprogramowanie na serwerach, a także terminale do komunikacji w ramach lokalnej sieci komputerowej z serwerami czy światowymi zasobami Internetu. Czasami myli się i zamiennie do infrastruktury IT przypisuje się pojęcie infrastruktury ICT. Niestety pojęcie ICT jest bardziej ogólne i szersze od infrastruktury IT, ponieważ dodatkowo zawiera w sobie media komunikacyjne (włączając w to łączność satelitarną, transmisje obrazu i dźwięku, radio i telewizję), a także wszelkiego rodzaju nośniki danych (pamięci przenośne, dyski twarde, płyty CD/DVD itd.). Ponadto ICT w swojej definicji obejmuje nie tylko sprzęt, ale i oprogramowanie związane z komunikacją. Można powiedzieć, że infrastruktura IT to pewien fragment infrastruktury ICT.

Infrastruktura IT


Jeszcze do niedawna systemy informatyczne stanowiły całość złożoną z oprogramowania i hardware. Kupując konkretne rozwiązanie informatyczne, dostarczano sprzęt wraz z zainstalowanym na nim oprogramowaniem – w ten sposób budowane były np. sieci operatorów telekomunikacyjnych. Paręnaście lat temu nastąpił przełom i obecnie sprzęt oraz oprogramowanie stanowią 2 niezależne składniki, gdzie tendencja jest taka, aby logika działania oprogramowania była praktycznie niezależna od sprzętu. W ten sposób kupujący ma zdecydowanie bardziej elastyczne rozwiązanie, gdzie kupując osobno sprzęt i oprogramowanie może samodzielnie zdefiniować wiele parametrów swojej infrastruktury IT. Mało tego, wraz z rozwojem potrzeb można dokonać modyfikacji lub wymiany sprzętu – bez potrzeby zakupu czy modyfikacji oprogramowania. To olbrzymi postęp od czasów, gdy wszystkie rozwiązania były zamknięte „w pudełkach” sprzętowych i każda modyfikacja potrzeb wymagała zmiany „pudełka” wraz z oprogramowaniem.

Osobnym zagadnieniem w infrastrukturze IT jest administracja i wsparcie w zakresie optymalizacji, konfiguracji czy przebudowy. W tym zakresie to domena przede wszystkim ludzi, którzy specjalizują się w danym zagadnieniu infrastruktury IT. Obecnie nastąpiła dość duża specjalizacja, która doprowadziła do tego, że w przedsiębiorstwie nie wystarczy „obrotny informatyk”, lecz potrzebni są specjaliści od konkretnych zagadnień. Inną wiedzą musi dysponować informatyk wsparcia desktopów, inną wiedzą specjalista od serwerów, a jeszcze inne kompetencje wymagane są od administratora środowiska serwerowego czy wirtualizatorów. Wprawdzie wszystkie te dziedziny wzajemnie się przenikają to rozwój i komplikacja sprawiła, że pojedyncza osoba nie jest w stanie nadążyć za wszystkimi zmianami w tak szerokim spektrum infrastruktury IT. I tak jak w medycynie występuje specjalizacja, tak samo infrastruktura IT wymaga specjalistów z danej dziedziny. Te specjalizacje w połączeniu z coraz szerszym spektrum zapotrzebowania na różne umiejętności, stworzyły branżę outsourcingu IT.

Wdrożenia i eksploatacja systemów informatycznych

Całość sprzętu, oprogramowania i ludzi składa się na infrastrukturę IT, którą należy najpierw zaprojektować, potem dobrać dostawców każdego z komponentów, a następnie wdrożyć. Na tym nie kończy się rola ludzi w infrastrukturze IT. Osobny zagadnieniem jest eksploatacja każdego systemu. Dotyczy to zarówno opieki w zakresie aktualizacji, jak również monitorowania występowania awarii czy normalnego starzenia się sprzętu, czy oprogramowania. Zadaniem ludzi od eksploatacji jest monitorowanie modyfikacji, jakie wprowadza producent do swoich produktów, aktualizacja każdego z elementów infrastruktury IT oraz wymiana na nowsze, ale kompatybilne z dotychczasowymi systemami elementy wchodzące w skład infrastruktury IT. Czasy, kiedy jeden informatyk miał za zadanie pilnować, aby komputery w firmie działały, drukarki drukowały, telefony dzwoniły, a faksy przesyłały dane, już dawno minęły.

Dzisiejsze przedsiębiorstwo to nie tylko komputery osobiste czy laptopy. To cała gama akcesoriów jak drukarki, plotery, skanery, access pointy, smartfony czy kamery monitoringu wizyjnego. Do tego dochodzą serwery z usługami takimi jak poczta elektroniczna, serwer WWW, serwer z aplikacjami dla kadr, księgowości czy pracownika ochrony. W przypadku bardziej zaawansowanych systemów informatycznych, jak CRM czy ERP, komplikacja infrastruktury IT rośnie geometrycznie. Na dokładkę życie wymaga, aby w firmie była co najmniej jedna osoba, która ma się znać na każdym elemencie infrastruktury IT, to w dodatku potrzebne są osoby, które potrafią zadbać o bezpieczeństwo IT.

Outsourcing infrastruktury IT


Patrząc na powyższy zakres, nie ma wątpliwości, że każdy menadżer zastanowi się, jak ma zorganizować swój dział IT, aby posiadać wszystkie niezbędne kompetencje w swojej dziedzinie infrastruktury IT. Bardzo szybko okazuje się, że infrastruktura IT w jego przedsiębiorstwie służy jedynie do wspierania podstawowej działalności firmy. Tym samym nie jest on w stanie wykorzystać całego potencjału ludzi od IT, których potrzebuje. Dodatkowo budżet na zatrudnienie specjalistów od wszystkich systemów wchodzących w skład infrastruktury IT także generuje spore obciążenie w bilansie przedsiębiorstwa. Na tym nie koniec kłopotów.

W obecnej dobie szybkich zmian, zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie, starzeją się w zastraszającym tempie. Ma swój oddźwięk nie tylko w reklamach, ale nawet w księgowości. Jeszcze parę lat temu zakup systemów informatycznych amortyzowany był na okres 5 lat. Krótsze okresy amortyzacji groziły sporem z urzędem skarbowym. Od parunastu lat nie ma najmniejszych kłopotów w amortyzowaniu sprzętu i oprogramowanie przez okres 1.5 roku, a w niektórych przypadkach nawet przez okres 12-miesięcy. Tak szybkie zmiany na rynku zmuszają każdego przedsiębiorcę do ciągłej modernizacji swojej infrastruktury IT. Pytanie, co zrobić z poprzednią generacją sprzętu, która wciąż jest sprawna, jednak nie nadaje się do nowej wersji oprogramowania? To są dylematy każdego menadżera współczesnej firmy, na całym świecie.

Najpopularniejszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest outsourcing infrastruktury IT. Współcześnie praktycznie każda część infrastruktury IT przedsiębiorstwa może podlegać outsourcingowi.

Na początek sprzęt

Obecnie najszybciej starzejącym się elementem infrastruktury IT są serwery. Praktycznie co rok wychodzą nowe modele procesorów, z zaszytymi w hardware procesami, a także nowe modele pamięci, dysków czy kart sieciowych. Pytanie, czy jest sens kupować własne serwery? Można przecież outsourcować to do Data Space, które wydzierżawi nam serwery na dowolny okres. Wystarczy zdefiniować potrzeby oraz czas. Po upływie tego czasu można przedłużyć dzierżawę, oczekując obniżenia stawek lub też rozpocząć rozmowę o kompletnie nowym rozwiązaniu o zdecydowanie większej wydajności, przy podobnej cenie wynajmu.

W przypadku zakupu własnych serwerów, takiej możliwości nie ma. Można co najwyżej próbować sprzedać używane serwery po zakupie nowych, jednak znalezienie chętnego do zakupu używanych serwerów jest już kłopotliwe (sprzęt bez gwarancji, z nieprzewidywalną awaryjnością). W dodatku przy zakupie serwerów na własność przedsiębiorca płaci z góry za to, co będzie używał przez zadany okres. Te same pieniądze mogłyby wspierać rozwój jego podstawowe biznesu, zamiast być zamrożone w infrastrukturze IT. Na tym nie koniec korzyści z wynajmu serwerów. Wraz z dzierżawą serwerów w Data Space otrzymuje się pełne wsparcie specjalistów, zawodowo zajmujących się serwerami. W ten sposób dzierżawiąc sprzęt, otrzymuje się w pakiecie usługę wsparcia i administracji, co daje dodatkową korzyść braku zatrudniania swoich własnych specjalistów w tej dziedzinie. Jak się okazuje outsourcing sprzętu ma wiele zalet, a co z infrastrukturą?

Po co infrastruktura IT?


Można sobie zadać pytanie, czy infrastruktura IT w ogóle jest potrzebna w przedsiębiorstwie? We współczesnym świecie raczej trudno sobie wyobrazić poważny biznes, w którym niewymagane jest korzystanie z infrastruktury IT. Począwszy od dostępu do Internetu, przez aplikacje mobilne, skończywszy na wymogu rozliczenia się z organem podatkowym danego kraju, wszystko to wymaga co najmniej dostępu do infrastruktury IT.

Jeżeli do kompletu dojdzie wymóg poufności danych, które przedsiębiorstwo przetwarza w wyniku swoich procesów biznesowych, to bardzo szybko okaże się, że przedsiębiorstwo powinno zarządzać swoją infrastrukturą IT. W ten sposób będzie w stanie zidentyfikować kto, gdzie i kiedy miał dostęp do jakichś danych lub skąd się te dane wzięły. O ile nie ma problemu z zatrudnieniem informatyka, który będzie zarządzał uprawnieniami do dostępu do poszczególnych danych. To zdecydowanie trudniej jest sprawić, aby systemy informatyczne potrafiły tymi danymi rozporządzać według ustalonych reguł. Zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie systemów informatycznych to zadanie nie dla jednego człowieka, ale dla całego zespołu.

Pytanie tylko, czy warto wydawać pieniądze na własny zespół informatyków, którzy będą się zajmować utrzymaniem i poprawną pracą infrastruktury IT, zamiast zatrudnić informatyków czy programistów, którzy będą umieć wspierać procesy biznesowe przedsiębiorstwa. Zamiast zajmować się tym czy serwery i/lub macierze działają poprawnie, lepiej zadbać o aplikacje, które będą wspierać procesy biznesowe, natomiast dla całej otoczki zastosować outsourcing IT.

Podsumowanie


Bilans outsourcingu infrastruktury IT jest zawsze korzystniejszy w przedsiębiorstwach, których główna działalność biznesowa nie dotyczy tejże infrastruktury IT. W przypadku takich przedsiębiorstw zakup własnych rozwiązań i zatrudnianie dedykowanego zespołu informatyków do obsługi tejże infrastruktury IT zawsze będzie dużo droższe od outsourcingu. Warto porównać koszty zakupu nowych serwerów z ofertą Data Space, aby przekonać się, że dzierżawa jest zdecydowanie korzystniejszą opcją dla rozwijającego się biznesu.

Krzysztof Surgut
Krzysztof Surgut krzysztof.surgut@dataspace.pl Przez ostatnie 15 lat współrealizował zaawansowane, ogólnopolskie projekty telekomunikacyjne i informatyczne (m.in. w Dialog, HAWE). Ekspert z zakresu systemów transmisji danych, VoIP, IPTV, systemów bezpieczeństwa oraz systemów radiowych. Współtwórca pierwszego w Polsce Scrubbing Center.
General
Chmura obliczeniowa (Cloud Computing) rozłożona na części pierwsze
Bezpieczeństwo IT
Jak zadbać o bezpieczeństwo IT w firmie. Przewodnik ekspercki