Support: 56 657 71 78

FAQ

hero

FAQ

Czym jest serwer dedykowany?

Serwer dedykowany to komputer pełniący rolę serwera, który, jak sama nazwa wskazuje, jest dedykowany jednemu klientowi. Serwer dedykowany może być dowolnie konfigurowany przez klienta (system operacyjny, usługi). Znajduje się on w Data Center, gdzie zapewniane mu są najlepsze warunki pracy: precyzyjnie dostosowana temperatura i wilgotność, redundantne zasilanie od różnych dostawców, nieprzerwany dostęp do Internetu oraz opieka administratorów.

Czym się różni serwer dedykowany od VPS?

Serwer dedykowany jest osobną jednostką fizyczną. To tak naprawdę komputer, który wynajmujemy klientom w całości. Dzięki temu wszystkie zasoby serwera należą tylko do Ciebie. Na serwerach VPS zasoby fizycznej maszyny są współdzielone pomiędzy wielu konkurujących o nie klientów. Bardzo często prowadzi to do znaczącego spadku wydajności lub kłopotów związanych z atakami sieciowymi celowanymi w innego klienta. Przy serwerach VPS dostawca usługi ma w każdym momencie pełen dostęp do wszystkich danych klienta i może bez jego wiedzy podejrzeć dowolne dane nie pozostawiając śladu po operacji. VPS to w końcu dzierżawa maszyny wirtualnej. Opisując to najprościej, dostawca łączy kilka serwerów fizycznych w tzw. „klastry”, po czym je wirtualizuje robiąc z tego jeden organizm. Następnie takie środowisko tnie się na dziesiątki, setki czy tysiące mniejszych VPSów zachowując nad nimi przez cały czas pełną kontrole i ograniczając dowolnie ich parametry.

Czy mogę zainstalować swój system operacyjny?

Tak. Poza systemami operacyjnymi oferowanymi przez Data Space, mogą Państwo podpiąć swój obraz ISO i zainstalować system według własnych preferencji. Staramy się oferować sprzęt kompatybilny z jak największą ilością systemów operacyjnych, a w przypadku niekompatybilności możliwe jest dokupienie modyfikacji pozwalających zainstalować prawie każdy OS.

Jak mogę zamontować własny obraz ISO?
W sekcji zarządzania serwerem należy uruchomić konsolę, następnie w sekcji Virtual Storage należy wybrać opcję „ISO FILE” i wybrać plik ze swojego komputera. Po podłączeniu obrazu wymagane jest ponowne uruchomienie serwera.

Czy mogę samodzielnie skonfigurować RAID?
Tak. Własną konfigurację RAID można zastosować albo w procesie samodzielnej instalacji systemu operacyjnego, albo zlecając ją nam po wykupieniu serwera. Zależnie od konfiguracji sprzętowej możliwy jest zarówno programowy jak i hardware’owy RAID.

Dlaczego po kupieniu dwóch sztuk dysku w systemie widzę tylko jeden?
W sytuacji, gdy serwer został zakupiony z dwoma dyskami twardymi zostały one zainstalowane w konfiguracji RAID 1, gdzie jeden jest lustrzanym odbiciem drugiego (mirroring). Uważamy że każdy szanujący swoje dane administrator zastosuje taką konfigurację. Jeżeli nie jest ona odpowiednia można ją zmienić później.

Czy mogę zdalnie resetować serwer dedykowany?
Tak. Serwer dedykowany można zrestartować zdalnie z poziomu konsoli dostępnej na stronie panelu Data Space dowolną ilość razy i nie ponosząc za to żadnych dodatkowych opłat.

Gdzie fizycznie mieszczą się serwery dedykowane Data Space?
Serwery Data Space mieszczą się w naszym Data Center w Toruniu przy ul. Włocławskiej 161. Centrum Przetwarzania Danych zbudowane zostało zgodnie z międzynarodowym standardem TIA-942 w klasie TIER III+. Po więcej informacji zapraszamy tutaj (link https://dataspace.pl/o-nas/ )

Co oznacza termin SLA?
SLA (ang. Service Level Agreement) – umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług zawierająca w sobie takie elementy jak: sposób określenia niedziałania usługi, definicję momentu stwierdzenia niedziałania, stronę odpowiedzialną za monitorowanie, stronę odpowiedzialną za usunięcie usterki, kary umowne, dopuszczalny czas niedziałania w zdefiniowanym okresie. SLA w IT określane jest bardzo różnie, jako procent czasu w miesiącu lub roku w jakim usługa może nie działać, jako gwarantowany czas reakcji, jako gwarantowany czas naprawy, jako procentowe lub wartościowe progi jakie musi spełniać usługa żeby uznać ją za działającą. W Data Space staramy się przedstawiać SLA prosto i uczciwie, nie ukrywając się za gąszczem niezrozumiałych zapisów, np Standardowe SLA dla serwera dedykowanego to 12h gwarancji na naprawę po każdym incydencie, z możliwością wykupienia pakietów 4h i 2h.

Jaki jest czas reakcji na zgłoszenie?
Staramy się aby czas faktycznej reakcji był jak najkrótszy, mierzony w sekundach lub minutach. Gwarantowany czas reakcji jest powiązany z SLA określonym w umowie. W naszym centrum utrzymania zachowana jest ciągłość pracy – o każdej porze dnia i nocy administrator monitoruje Państwa usługę oraz odpowiada na zgłoszenia.

Jak zgłaszać awarię
Zgłaszanie awarii następuję poprzez wybranie funkcji o tej samej nazwie w sekcji „Dashboard” Państwa serwera dedykowanego w panelu Data Space. Klikając przycisk „Zgłoś awarię” przekierowani zostaną Państwo do formularza. Uprzejmie prosimy o opisanie problemu w sposób jak najbardziej precyzyjny. Ułatwi do administratorom szybsze rozwiązanie awarii. Na pytania biznesowe odpowiadamy od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00, zaś na pytania techniczne 24/7.

Jak działa serwer dedykowany?
Serwer dedykowany podłączany jest w specjalnie do tego przystosowanym Data Center. Administratorzy instalują go w szafie rack, podłączają do zasilania, konfigurują środowisko sieciowe, oraz, co najważniejsze, ustalają oni zdalny dostęp do niego dla klienta. Kiedy środowisko jest gotowe, administrator po Państwa stronie otrzymuje dane dostępowe oraz metodę połączenia się ze swoim serwerem (jeżeli nie zdefiniował jej wcześniej sam) i może w pełni nim zarządzać. Zazwyczaj odbywa się to dwuetapowo – w pierwszym kroku łączy się do IPMI (Intelligent Platform Management Interface), czyli systemu który pozwala zarządzać hardware’m serwera oraz włączyć konsolę (czyli to samo, co będziemy widzieć, gdy podepniemy się do serwera monitorem), podpiąć obraz ISO płyty instalacyjnej i zainstalować system operacyjny. Drugi etap to zarządzanie serwerem, które w większości przypadków odbywa się poprzez protokół SSH.

Jak zabezpieczyć serwer dedykowany?
Można to zrobić na wiele sposobów. Zaczynając od warstwy fizycznej, można wybrać serwer z dwoma zasilaczami, co w przypadku awarii jednego z nich nie zakłóci działania serwera. Warto też zadbać o to, żeby dostawca usługi zapewnił dostęp do Internetu z większej liczby źródeł. W drugim etapie, należy określić, kto powinien mieć dostęp do serwera. Większość z nich pozwala z poziomu IPMI (Intelligent Platform Management Interface) określić z jakich adresów IP można zalogować się na serwer. Większość dostawców, w tym Data Space, oferuje również ochronę przed atakami DDoS, które dzisiaj są najpopularniejszymi z ataków wolumetrycznych – warto w taką usługę się zaopatrzyć. Niestety, nie na wszystkie rodzaje wirusów jesteśmy w stanie się zabezpieczyć, więc warto pamiętać o tym, aby wykonywać kopię zapasową serwera – w dobie ataków typu ransomware (nieodwracalne szyfrowanie plików) jest to najskuteczniejsza metoda.

Jaki serwer dedykowany wybrać?
Wszystko zależy od tego, do czego ten serwer dedykowany ma nam służyć. Jeżeli ma być to serwer do przechowywania plików (FTP) to największą rolę w jego działaniu odgrywa pojemność dysków, przepustowość łącza oraz kopia zapasowa. Nie potrzeba tutaj bardzo mocnego procesora i pamięci RAM. W przypadku serwera firmowego, gdzie będą działały aplikacje księgowe, serwer pocztowy, strona WWW i serwer plików, parametry serwera muszą się rozkładać w miarę równomiernie, gdyż w obrębie jednego serwera, obsługiwanych będzie kilka rodzajów aplikacji. Wówczas, można dostosowywać serwer do swoich potrzeb (rozszerzanie dysku, zwiększanie przepustowości łącza) na podstawie obserwacji oraz ogólnego odczucia swojego i pracowników. W przypadku rozwiązań bardzo zaawansowanych, najlepiej skontaktować się z naszym zespołem, który pomoże wybrać optymalne środowisko dla Państwa potrzeb.

Dlaczego wybrać serwer dedykowany?
Jak sama nazwa wskazuje, jest on serwerem dedykowanym dla Państwa potrzeb. Jest on przede wszystkim bezpieczniejszy od rozwiązań stosowanych w „chmurze”. Po pierwsze, nie współdzielimy serwera z innymi użytkownikami, co znacznie wpływa na nasze bezpieczeństwo. Po drugie odcina dostawcę usług od naszego systemu operacyjnego. Nie jesteśmy również narażeni na zwiększoną utylizację zasobów przez innych „mieszkańców” serwera, co często powoduje awarię usług w chmurze.

Jaki procesor wybrać w serwerze dedykowanym?
Wybór odpowiedniego procesora nie jest łatwym procesem. Pod uwagę trzeba wziąć zarówno aktualne potrzeby, przyszły rozwój, niespodziewane wzrosty zapotrzebowania na moc. Bardzo ciężko jest określić wymagania na nieprodukcyjnym, nieobciążonym środowisku. Procesor powinien być dobierany przez administratora systemu, który zna wszystkie biznesowe i techniczne uwarunkowania środowiska. W Data Space staramy się pomóc dobrać procesor odpowiedni do potrzeb, zarówno biznesowych jak i technicznych. Oferujemy serwery z szeroką gamą procesorów, od małych procesorów klasy i3 do dwuprocesorowych maszyn mających 64 wątki. Do celów testowych można wypożyczyć serwer na krótki okres z określonymi procesorami, w celu sprawdzenia wydajności w możliwie realnych warunkach.